4/01/2014

Matkustajan lyhyt oppimäärä, Rooma

Kokosin tähän nyt matkatarinani ja lyhyen listauksen oivalluksistani matkustamisen suhteen. Koittakaa kestää tämän amatöörin löpinöitä, joka vasta menetti ulkomaaneitsyytensä.

collage

1. PÄIVÄ
Ensimmäinen päivä starttasi jo sunnuntain (23.3) puolella, kun bussi lähti Pohjanmaalta kohti Helsinki-Vantaata. Kello näytti tällöin jo lähes keskiyötä ja melko puuduttava 8 tuntinen istumista siitä tuli jo alkuun, vaikka onneksi olinkin unessa pieniä pätkiä matkasta. Kuuden jälkeen maanantaiaamuna saavuimmekin jo lentokentälle, jossa pääsin ensi kertaa ihmettelemään lentokenttää ja taivaalle kohoavia metallilintuja. Tässä vaiheessa alkoi jo jännittämään ja oli pakko ottaa lääkettä pulssin tasaamiseen. Seuraavaksi istuinkin jo lentokoneessa, joka kohosi kohti taivaankantta. Vatsasta nousu otti hivenen, mutta syvä ja rauhallinen hengitys oli helpotus tähänkin tilanteeseen.

Keskipäivän aikoihin laskeuduimme Roomaan, josta alkoi suoraan ohjelman mukainen kiertoajelu (matkahan oli järjestetty, joten itse ei tarvinut hätiköidä sisäänpääsymaksuja, hotellia tai kulkemista). Kieroajelun jälkeen lähdimme tutkimaan Trevin lähteen, Espanjalaiset portaat ja Pantheonin. Tässä vaiheessa väsymys alkoi olla jo sen verran suuri, että otimme isoäidin kanssa taksin hotellille ja menimme suoraan nukkumaan. Piazza Navona jäi näkemättä, mutta se ei jäänyt harmittamaan sen enempiä.

2. PÄIVÄ

Hyvin nukutun yön ja runsaan aamupalan jälkeen energiataso alkoi olla taas normaalilla kantilla ja retki Vatikaaniin alkoi aamupäivällä metron avulla. En ollut kovinkaan kiinnostunut Vatikaanista, osittain johtuen katolilaisuuden vieroksumisesta, mutta paikkana se oli kieltämättä upea (vaikka suurinosa marmorista ja pronssista oli varastettu löytöretkien aikaan muista Rooman temppeleistä). Pietarin kirkosta suuntasimme 3 ruokalajin aterialle, jossa tarjoiltiin mm. pasta carbonadaa ja tiramisua.

3. PÄIVÄ

Keskiviikkona suuntasinmme Rooman ulkopuolelle, kohti läheisiä viinivuoria ja Albanojärveä. Tämä oli ensimmäinen (ja ainoa) aurinkoinen päivä, josta saimme nauttia mutta muuten sää oli rinteilläkin melko viileä, vain päälle 10 astetta lämmintä. Viinitilalta oli upeat näkymät maaseudulle ja pääsimme myös tutustumaan tilan perheeseen, joka toimii jo kahdeksannessa sukupolvessa viininviljelijöinä. Päivämme jatkui myöhemmin Nemin kylässä, josta oli näkymät Välimerelle (johtuen osittain, että olimme 750 metriä merenpinnan yläpuolella) ja pääsimme nauttimaan aidon italialaiskylän tunnelmasta. Tämä päivä lukeutui yhdeksi suurimmaksi kohokohdaksi reissusta ja haluan vielä joku päivä palata uudestaan Italian maaseudulle.

4. PÄIVÄ
Viimeinen vuorokausi ennen seuraavan aamun lähtöä aukeni melko kaoottisissa tunnelmissa, koska Obama sattui juuri visiitille Roomaan, jonka takia mm. metron suljettiin kokonaan yhden jälkeen aamupäivällä. Onneksi kuitenkin olimme aikaisin liikkeellä, joten ehdimme käydä Palatinuksen kukkuloilla, Forum Romanumilla ja itse Colosseumissa (, joka myöskin suljettiin ennen iltapäivää, kiitos Obaman).  Vapaa-aikaa jäi ruhtinaallisesti tälle päivälle, mutta kylmä ilma ei houkutellut lähtemään kovin kauas hotellilta, joten päädyimme kiertelemään lähikortteleiden putiikkeja ja kahviloita. Illalla menimme juhlistamaan reissun päättymistä kunnon italialaisella pitsalla ja seuraavana aamuna koittikin jo paluu Suomeen.

***

MUUTAMA VINKKI ROOMAAN MATKAAJALLE
  • Ruoka-ajat. Lounasta tarjoillaan kello 15.00 saakka ja illallisaika alkaa vasta siinä kahdeksan maissa illalla. Onneksi monissa kahvilaravintoloissa tarjoillaan kellon aikojen ulkopuolellakin oikein maukasta pitsaa.
  • Taksikuskit eivät välttämättä paljoa englantia ymmärrä, joten osoite kannattaa näyttää heille paperilapulla.
  • Sisäänheittäjiä kannattaa varoa, koska yleensä kyseisessä kahvilassa/ravintolassa saattaa olla tavallista kalliimpaa.
  • Kaikki mahdolliset liput kannattaa hankkia etukäteen (järjestetyillä matkoilla suurinosa lipuista on hoidettu jo puolesta) ellei halua käyttää jonottamiseen pitkiäkin aikoja.
  • Erilaiset tervehdykset/toivotukset. "Buon giorno" (hyvää päivää) käytetään aamusta aina iltapäivän alun paikkeille, jonka jälkeen voi käyttää "buona sera" (hyvää iltaa) toivotusta.

1. Kiva matkakertomus.:) Ja onnea onnistuneesta matkasta, tiedän miltä tuo ensimmäinen reissu tuntuu! Vitsi muakin kiinnostaisi Italian maaseutu, vuoristomaisemat ja viinitilat (vaikkein viiniä juokaan)!

1. Kiitos paljon Nanna ja joo, Italian maaseutu on kyllä näkemisen ja kokemisen arvoinen!

2. Ihanalta kuulosti sun matka!:)
    Edellispostauksessakin tosi kivoja kuvia :)
    Ää sulla on nii kiva blogi, että jäämpä lukemaan!

1. Aww, iso kiitos ja tervetuloa seurailemaan :'3

3. oi rooma kuulosti tosi kivalta! noi vinkit on kyl hyvät, toivottavasti ihmiset jotka on matkaamas roomaan nii tietää noi :)

1. Joo, noi tuli mulle itelleki puskaan takaa ensimmäisenä päivänä, kun opas kertoi näitä : D